פסח טעים... ובריא

אני באופן אישי, דוגלת בטבעונות כדרך חיים, שאותה גיליתי כצורת התזונה הטובה ביותר עבורי, ולדעתי עבור רוב בני האדם. עם זאת, כיוון שבפסח יש מצווה לאכול בשר ומנהג לאכול מאכלים רבים שונים ומגוונים, כשביניהם מצה, הרי שיש צורך במעט ידע מוקדם כדי שלא "לגווע ברעב" מצד אחד ומצד שני, לאכול טעים, בריא, עד כמה שאפשר וניתן. זאת, הן לאלו שאוכלים בשר, עוף ודגים והן לאלו שמחליטים לכבד את החג ורק לטעום בו, את המאכלים הידועים, על פי המצווה. בנוסף לכל זאת, יש כמובן גם את הצורך בהתחשבות בשומרי הגלוטן, שזהו עוד פן של תזונה שנדרש, למי שמחוייבים בדבר. היינו, שעליהם להימנע לא רק בפסח אלא כל השנה מגלוטן, המזיק לגופם. ובהתאם, אלו העצות שמצאתי לנכון לתת, לתזונה השנה:

1. אם עבורכם/ן פסח הוא קצת כמו צום קטן, כי פחמימות אינן בנמצא, אז כדאי לדעת: חלבונים, הן מן הצומח והן מן החי, יכולים לתת את אותה תופעת שובע, כמו מלחם או מפסטה שאותם אנו רגילים לאכול במשך כל השנה, מלבד בחג. כך שחלבונים, על אף שמקובל לחשוב שהם אינם משביעים, אין זה נכון. הם דווקא כן יכולים לתרום לתחושה של שובע מתמשכת ועל כן, אפשר לעבור את החג איתם. עם ביצה, עם טונה, עם ירקות ותפוח אדמה, לא חסר מה לשים בצלחת. גבינה צהובה, גבינה לבנה, כל זה ועוד מוצרים רבים בסגנון, יכולים להעביר את הפסח אחרת, למי שמתקשה לאכול מצה. למי שקשה לו להיפרד מהלחם ומהמקרוני, הכה משביע בטבעיות, בשאר ימות השנה

2. כדי לא להשמין, צריך לזכור שדגים, מעלים אותנו הרבה פחות במשקל מאשר בשר ושומן. כמו כן, אכילה מבוקרת של פירות וכמובן ירקות ללא הגבלה מיוחדת, יכולים לא רק לשמור על המשקל הקיים אלא אף להורידו. כמו כן, ניתן לשלב פה ושם איזו עוגיית קוקס טובה, או שאר עוגות ועוגיות הקשורים בפסח ונמכרים בכל סופר, מרכול ומעדניה. ועם כל זאת, המלצה שלי היא להכין לבד, חפשו מתכונים של שוקולד חרובים שמשביע עד מאוד, שלבו תמרים ותאנים ותראו, אתם שבעים. ולא רק זה, אלא שיהיה לכם גם טעים וכאמור, ייתכן שאף אפילו תורידו כמה גרמים לאחר כל החג. כמובן, שכל מצה שתאכלו מצד אחד היא משמינה, אבל אם היא לשם שמיים :) אפשר גם להתפלל שרק המצווה תיחשב ותיספר, ולא הקלוריות והפחמימות העודפות בצורת שומן ;)

3. בשלב זה של העצות, כדאי להתייחס לאחד ממאכלי החג הידועים, החרוסת. היא, מהווה חלק בלתי נפרד מהליל סדר ואצל רבים, היא משמשת כממרח גם לאחריו. וכל זה מעולה, כי המדובר במאכל שאפשר לעשותו דל קלוריות, משביע לאורך זמן ובריא עד מאוד, עקב כל מה שהוא מכיל בו על פי המתכון הבא:

1 תפוח

חצי כוס אגוזי מלך

רבע כוס יין מתוק

2 כפות צימוקים

1 כף של דבש

קינמון וציפורן מעט

את כל זה צריך לערבב יחד ולטחון, עד המרקם הרצוי לאכילה. טעים, בריא ומשביע כאמור, כשזה גם כמובן כשר ויחסית טבעוני, למי שקצת מקל בעניין לכבוד החג. בתיאבון

4. עצה נוספת גם היא מתכון, שיכול לכשעצמו למלא לנו חצי מהפסח, למי שלא מהדרים וכן מורחים דברים על מצה. והמתכון הזה, הוא של פיצה, שמתאימה גם לאלו ששומרים מלאכול גלוטן אבל רוצים פסח כשר, על מצה. זה הלינק למתכון ובכלל, מומלץ לחפש מתכונים רבים וטובים לכל עניין, על מנת לעבור את החג כשורה, תרתי משמע. ועדיין, אם אתם מחליטים להדר את החג או נוהגים להדרו ותוהים מה כן אפשר לשים על מצה, אז ע"פ חב"ד, אבוקדו הוא הדבר היחיד שאפשר. מעבר לזה, שוקולד, ביצה, או כל דבר אחר נחשב למשהו שיכול להביא לתפיחה ובכך, לעבירה. מכאן, שכדאי להצטייד באבוקדו אם אתם מהדרים ואם לא, שכן, זהו אחד הדברים המומלצים ביותר לאכילה, גם בפסח וגם בשאר ימות השנה. שילובו עם בננות כקינוח, יתן בקלות אפקט של שובע והרגשה שאכלנו דברים בריאים, קלילים ולא הכי משמינים, לפחות יחסית ללחם או מצה.

5. לסיום, כדאי לזכור שזה רק שבוע. שזה לא זמן "לבכות" בו, אלא זהו זמן להתעלות ולכן, עד שהשבוע יעבור כבר נאכל פיתה, נשתה שוב בירה ונחזור לכל ההרגלים שלפני החג. ומכאן, ההמלצה שלי היא דווקא להמשיך ולנצל את רוח השינוי גם לאחר מכן ולא לחזור לסורנו, אם כבר. כך שבעצם, יציאתנו הנפשית והפנימית ממצרים, כמו גם יציאתנו אז כעם מעבדות פרעה לחירות המדבר, אינה נוגדת את רצוננו בגוף בריא, להמשך השנה בזמננו כאן ועכשיו. כי מהו פסח אם לא תחילתה של שנה אצל היהודים, כזמן הפריחה והאביב, המבשרים על התחדשות רצויה בטבע ולכן, למה שזה לא יחול אצלנו, בכל רובד ורמה. זאת אומרת, שבמידה וכבר התחלנו לשנות, לנקוט בתזונה נכונה יותר ובגישה רוחנית וחיובית יותר לחיים, הדבר הכי נכון יהיה להמשיך בכך הלאה, מעבר לחג. לזכור, שאין צורך בסיומו "להתנפל" על החמץ, אלא לשמור על איזון, להתמקד במה שמפתח אותנו ומאפשר לנו להתחיל שנה חדשה וטובה, בכל דרך וצורה.

חג שמח וכשר