משמעות החיים - דרך חכמת הקבלה

יש משמעות לחיים שלנו, מסבירים לנו המקובלים. יש סיבה לכל, יש מטרה לכל, יש מניע ותכלית, אך עם כל זאת המערכת הזו נסתרת מאיתנו עד הגיענו לשאלת משמעות החיים הבשלה. זו, שיכולה לאפשר לנו להתחיל להבין ולהפנים את התשובה לשאלה הזו, לא רק בשכל, אלא ממש ברמת החוויה. ברמה של הרגשת מציאות כזו, של גילוי המשמעות כהרגשה, שהיא מעל כל משפט או מילה. שם, בהגיענו ובהשיגנו את הדברים בעצמנו, בכלים שלנו, כבר לא נטען מהשפה ולחוץ על אלוקות, קדושה, רוחניות ושאר עניינים כגון אלו, אלא שפינו ולבנו יהיו שווים, כי נהיה בעצמנו בכזו השגה. היינו, שנדע את הדברים על בשרנו ולא מתוך דבר שמישהו אמר או כתב, שכן על אף שאחרים אולי קבלו את תשובתם, לנו, זה לא פותר את השאלה. 

"הנה כתוב אין עוד מלבדו", הוא המשפט הפותח את המאמר "שכינתא בגלותא" של המקובל בעל הסולם, בבואו לתאר לנו את המציאות בה אנו חיים. זאת, במסגרת כמה וכמה מאמרים ראשיים ובסיסיים בקבלה, שמכינים את מי ששאלת משמעות החיים כבר בשלה בתוכו, לכדי היכולת להכיל תשובות. היינו, שתחילה עלינו לדעת שמצבנו, לטוב או לרע, הוא ממנו. מהבורא. הוא, הובילנו לתחושתנו, לשאלת משמעות החיים ולכך שנגיע לדרך כלשהי המובילה בהמשכה לתשובה. שכן, אם היינו מלכתחילה מסופקים ומלאים בחיים האלו, הרי שלא היינו שואלים עליהם שום שאלה!

ובכדי שניטיב להבין זאת ממשיך בעל הסולם להסביר את פירוש הדברים כך: "הנה כתוב אין עוד מלבדו, היינו שאין שום כוח אחר בעולם שיהיה לו היכולת לעשות משהו נגדו... ומה שנדמה לאדם (שכן)... זהו מטעם שכך הוא רצונו יתברך". היינו, שמתארת לנו חכמת הקבלה באמצעות מאמר זה, מצב שבמסגרתו אנו חשים תחת שליטת כוח זר כלשהו, כאב, דכאון, ייאוש, סבל, שנאה, קנאה וכו, אך עלינו לדעת שזה כך כי ה' חושק בלעורר אותנו. הוא רוצה, שנדע שהוא שלח את הכוח הזר הזה שמורגש בנו כחלק מטבע חיינו, כשלילי, שמוביל לטוב, במידה שבה נתעורר להבחין סוף סוף, שיש כאן הסתרה, על ההשגחה. על המערכת, המובילה אותנו מתוך חסרון נפשי במשמעות, להשגת הסיבה לכך, כתשובה בפנימיותנו ברמת ההרגשה

"שמאל דוחה וימין מקרבת", היא הסיבה שמתוארת לנו בהמשך המאמר, לכל מה שנדמה לנו כחיים נטולי משמעות ורחוקים מכל רוחניות וקדושה. שכן, רק במידת ההכחשה הפנימית שבנו את כל הקשור באלוקות, כך נזכה להתקרבות, על פני הפער הנוצר בתוכנו ומתוכו, עולה בנו השאלה. אותה תהיה על משמעות החיים שלנו, בשביל מה נולדנו, לשם מה כל זה טוב ומה היה ההבדל אם לא היינו נולדים מלכתחילה. על כל השאלות האלו, עונה חכמת הקבלה לאדם המחליט לפסוע בה, בעיקר בימינו, באותו שביל שהותיר לנו המקובל הגאון, הרב יהודה אשלג, בעל הסולם זצ"ל. 

למעוניינים לרדת לעומק הלימוד והדברים, לקבל את התשובות לשאלות הבאמת חשובות בחיים, בואו והצטרפו אלינו באופן הבא:

1. לימוד קבלה - למעוניינים ללמוד בצורות שונות (וירטואלי/מפגשים)

2. מסרון יומי - תזכורת רוחנית לקבלת דברי חכמה בנייד

3. קבוצת הפייסבוק - נותנת משמעות הרשת החברתית 

4. קבוצת הווצאפ - לעדכונים ודיונים בהשראת הקבלה שלחו הודעה "מבקש להצטרף לקבוצה" למספר 054-7794684 והוסיפו את שמכם או כינוי, ותהפכו לחלק מהקבוצה

 

מועדי, זמני וחגי ישראל

חודש שבט

shvat

חודש שבט עפ"י המקורות - חודש שבט, הוא החמישי לחודשים כשסופרים מתשרי והוא החודש ה 11 לפי ספירת השנה על פי תחילתה בניסן. שבט, נזכר במקרא: "ביום עשרים וארבעה לעשתי עשר חדש הוא חודש שבט, בשנת שתים לדרויש, היה דבר ה' אל זכריה..." מתוך זכריה א' פסוק ז'. שם החודש, הוא מהמילה האכדית "סבטו", שמשמעה מכה. הטייתה באופן מסויים בשפתיים הופך את שמה לשבט, חודש המאופיין על פי רוב בגשמים כבדים ולכן סבורים שזהו מקור שמו, כך שהשמיים מכים בגשמים את הארץ...קרא עוד
פירוש למאמר "דומם צומח חי ומדבר" מאת בעל הסולם: דצח"מ
אנחנו והאילנות:  כי האדם כעץ השדה
כי תבואו אל הארץ
כל חגי ישראל

פרשת השבוע - זה עליך

"בשלח" - פרשת שבוע על פי הקבלה

פרשת "בשלח", עבור מי שקורא את הפסוקים על פי הנחיית חכמת הקבלה, היא פרשה שבה מתוארת עבורו עבודת האדם הרוחנית המרומזת בהכרעה בין ימין ושמאל לכדי אמצע מפשר. לכדי אמצע תכליתי, שמרפא את המחלוקת, את הניגודים והסתירות שמתגלים לאדם בפרשה זו, ככזו השייכת לפנימיותו. שכן, מעבר לפן ההסטורי כביכול שמתגלה לנו בתורה, הרי שעיקר קדושתה ומטרתה, הוא גילוי הפנימיות. היינו, התייחסות לכל הכתוב בה, כדבר שעוסק באדם אחד שחשק להגיע אל המטרה הרוחנית. וכך, במסגרת קריאת התורה באופן שכזה, שאינו קשור לפן החומרי והגופני של הדברים, נמנע האדם מעשיית פסל ותמונה ומבין יותר ויותר לאן עליו לשאוף. לאן עליו לטפס. ואכן, ככל שמתגלה בפנינו המרחב הרוחני על כל פרטיו, כך האבחנות מתרבות וגדלות ובהתאם, גם הסתירות. המצבים, שעלינו ליישב בפנימיותנו שמצד אחד נמשכת אל המקור, אל התורה, אל הבורא והיהדות הטהורה, אך מהצד האחר, אנו דבוקים בעולם הזה. אנו דבוקים ברצון לקבל הנאה האגואיסטי, שלא אכפת לו כלל הקשר עם הבורא. ביניהם, עלינו להכריע. שכן, האדם, הוא זה שמכריע את המערכה ואת הרשות, כפי שכתוב ש "הכל צפוי והרשות נתונה", היינו, שהכל צפוי מצד הבורא ש "אין עוד מלבדו", אך עדיין, ההכרעה לאיזה צד להיות דבק, היא של האדם...קרא עוד

כל פרשות השבוע

 

הספריה שלנו ומאמרים

כאן תוכלו להכנס ולעיין בספרי מקור ובספרי המקובלים, כגון התנ"ך, תהילים, תלמוד עשר הספירות ועוד ... 
Button2

 

כאן תוכל להכנס ולקרוא מאמרים בנושאים שונים 
button

ארכיון

archiveהכנסו לארכיון שיעורים וצפו בשיעור ראשון בקורס "שער לרוחניות"

 

 

archibeButton

FACEBOOK

like1 קבוצת משמעות החיים בפייסבוק - עשו לייק והשארו מעודכנים !
dor hacharon הפרוייקט של הדור האחרון -  דף השראה להולכים בדרך הרוחנית 

עצה יומית בSMS בחינם

הכנס את מספר הטלפון שלך וקבל מסרון רוחני יומי 3 עד 5 פעמים בשבוע

אנא הכנס את מספר הטלפון שלך

מבקרים באתר

היום295